Flexwoningen Molenweg Nootdorp
De gemeente heeft de voormalige Avalex locatie aan de Molenweg 61a in Nootdorp aangewezen als locatie voor de bouw van circa 100 tijdelijke woningen. Deze zogenaamde flexwoningen zijn bedoeld voor starters, Oekraïense vluchtelingen en andere spoedzoekers en blijven minimaal 5 jaar op deze locatie staan. Naar verwachting kunnen de woningen medio 2025 opgeleverd worden.
Wat zijn flexwoningen?
De druk op de Nederlandse woningmarkt is hoog. Ook in Pijnacker-Nootdorp is er een grote behoefte aan betaalbare woningen voor o.a. starters. Daarnaast hebben we als gemeente een opgave vanuit het Rijk om een aantal specifieke doelgroepen te huisvesten, zoals Oekraïense vluchtelingen en spoedzoekers. Daarom wordt op veel plekken in onze gemeente gebouwd of zijn we nieuwe projecten aan het voorbereiden. Maar de ruimte is beperkt. Tijdelijke woningen kunnen op korte termijn bijdragen aan de vraag naar woonruimte, totdat permanente woningen zijn gerealiseerd.
Locatie
In 2023 heeft de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders gevraagd om een plan van aanpak uit te werken voor de bouw van tijdelijke woningen. Uit het daaropvolgende onderzoek bleek dat de voormalige locatie van Avalex aan de Molenweg 61a in Nootdorp een geschikte locatie is voor de bouw van circa 100 flexwoningen, die hier minimaal 5 jaar kunnen blijven staan. Deze locatie maakt namelijk onderdeel uit van het Dwarskadegebied, dat in de omgevingsvisie Pijnacker-Nootdorp 2050 is opgenomen als ‘transformatiegebied’; een gebied dat verandert van glastuinbouwgebied in een plek om te wonen en te leven. De komende 5 jaar wordt dit stuk grond nog niet permanent ontwikkeld, waardoor tijdelijke bouw hier mogelijk is.
Doelgroepen
Deze tijdelijke woningen zijn bedoeld voor verschillende doelgroepen als starters, Oekraïense vluchtelingen en andere spoedzoekers. Staedion is betrokken als beoogd toekomstig eigenaar van de flexwoningen. Deze woningcorporatie wordt verantwoordelijk voor het beheer en de toewijzing van de woningen. De gemeente richt het openbaar gebied in en beheert dit. Stichting Welzijn & Ondersteuning Pijnacker-Nootdorp (Swop) is momenteel betrokken bij de ondersteuning van de Oekraïense vluchtelingen die al op deze locatie wonen en blijft dat ook in de toekomst.
Planning
Afgelopen maanden zijn er verschillende onderzoeken uitgevoerd, zoals een bodemonderzoek, milieukundig onderzoek en een onderzoek naar ecologie. Op dit moment worden de resultaten van deze onderzoeken verwerkt. Afhankelijk van deze resultaten wordt na de zomer een vergunningprocedure gestart. Als de vergunning verleend is, zullen de werkzaamheden op de locatie begin 2025 van start gaan, waarna de woningen waarschijnlijk medio 2025 opgeleverd worden.
Communicatie met omwonenden
Omwonenden van de Molenweg 61a zijn eind april schriftelijk op de hoogte gesteld. Vervolgens is er 14 mei jl. een informatieavond georganiseerd, waar zij nadere vragen konden stellen en mee konden denken over de invulling van de locatie. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste vragen en antwoorden die deze avond zijn besproken.
De volgende stap in dit proces is dat de gemeente in september 2024 met enkele inrichtingsvoorstellen van het gebied bij de omwonenden terugkomt om te bespreken. Er wordt dan ook een duidelijke procesplanning gedeeld, waarin momenten voor inzage, zienswijzen en bezwaar duidelijk worden aangegeven.
Ik heb nog een vraag
U kunt uw vragen, suggesties of opmerkingen mailen naar flexwonen@pijnacker-nootdorp.nl
Q&A
Ik heb vragen over parkeren en verkeer
Het parkeren wordt in het nog te ontwerpen stedenbouwkundig plan opgelost.
In de geel gekleurde vlek op de tekeningen komen straks zowel woningen als parkeerplaatsen. De beschikbaarheid van de huidige parkeerplaatsen wordt nog verder uitgezocht met de afdeling Verkeer.
We hanteren de door de raad vastgestelde parkeernormen. Rondom Wonen heeft cijfers dat parkeren voor sociale huurwoningen niet boven 0,5 parkeerplaats per woning komt. Aan de Nootdorpseweg zien we gemiddeld 10 auto’s op 60 Oekraïense bewoners in 18 tijdelijke woningen.
Zie het antwoord op de vorige vraag.
Dit wordt verder beoordeeld door de afdeling Verkeer.
Ik heb vragen over de inrichting van het gebied
Dit aantal is berekend op basis van de omvang van de locatie en de behoefte van de woningzoekenden.
1, 2 of 3-laags.
Circa 9 meter, vergelijkbaar met een standaard eengezinswoning. Dit wordt voor de volgende bijeenkomst uitgewerkt op tekening en aan de bewoners voorgelegd.
De definitieve hoogte gaan we nog bepalen. 3-laagse bebouwing is vergelijkbaar met een reguliere eengezinswoning en daarmee geen hoogbouw.
Circa 1,2 hectare.
De groene buffer achter de woningen aan de Molenweg blijft gehandhaafd. Bewoners worden betrokken bij de invulling hiervan.
Ja, die gaat weg.
De brandweer eist 2 bruggen. Mogelijk 1 als calamiteitenbrug. Dit moet nog verder uitgezocht worden.
Deze brug wordt mogelijk vervangen of opgeknapt. Vooruitlopend op de werkzaamheden zullen de woningen worden geïnspecteerd (nul meting). Indien noodzakelijk kunnen er trilling meters op de woningen worden geplaatst om eventuele schade tijdens de werkzaamheden te monitoren.
We denken aan een rioolpersleiding naar het hoofdriool van de gemeente. Of dit haalbaar is, moet nog worden berekend.
De hoogte van het maaiveld wordt bepaald na het bodemonderzoek.
Dat wordt nog onderzocht.
De gemeente zal dit ook afwegen tegen de latere permanente invulling van het Dwarskadegebied. Dit proces bevindt zich nog in de beginfase.
Ja, een verkennend onderzoek is gedaan; de resultaten volgen binnenkort.
Het moet een leefbare omgeving worden, ook met speelvoorzieningen.
De gemeente en Staedion onderzoeken of een haalbare businesscase mogelijk is. Ook tijdelijke bouw moet er netjes uitzien.
De flexwoningen blijven staan totdat hier wordt gestart met de definitieve inrichting van het Dwarskadegebied. De volgorde waarin het Dwarskadegebied wordt ontwikkeld, wordt nog bepaald. Hierover worden bewoners op de hoogte gehouden. Voor het Dwarskadegebied wordt op dit moment een gebiedsvisie opgesteld, die door de Raad nog moet worden vastgesteld.
Nee, dat is helaas niet mogelijk.
Dat zal moeten blijken als we verder zijn met het inrichtingsplan van de locatie.
Verlichting wordt in de plannen meegenomen.
Afval zal op dezelfde wijze worden verwerkt als elders in de gemeente.
Daar zijn duidelijke regels voor en die worden aangehouden.
Ik heb vragen over de toekomstige bewoners
200 tot 300 mensen.
De grootste nood is aan starters/jongeren. De verhouding tussen verschillende bewoners wordt nog verder uitgewerkt.
Er komt zeker geen AZC (asielzoekerscentrum). Deze flexwoningen zijn bedoeld voor starters/jongeren, Oekraïners en spoedzoekers, inclusief statushouders.
Dat weten we nu nog niet.
Nee, die locatie blijft nog een aantal jaren gehandhaafd. De Oekraïners die in de flexwoningen gaan wonen, komen van andere locaties in de gemeente.
We huisvesten statushouders op verschillende locaties in reguliere huurwoningen, waarvoor zij huur moeten betalen of huursubsidie ontvangen, afhankelijk van de individuele situatie. Met deze flexwoningen wordt de druk op de reguliere huurwoningen iets verlicht.
De grootste groep toekomstige bewoners bestaat uit starters/jongeren; daarna Oekraïners en spoedzoekers, inclusief statushouders. Staedion gaat de woningen toewijzen in overleg met de gemeente. Er wordt een goede mix gemaakt, ook op basis van voorbeelden uit het land.
De gemiddelde inschrijfduur is nu 8 tot 9 jaar (en loopt nog steeds verder op). De focus ligt op jonge mensen uit onze gemeente. Afspraken rondom de toewijzing van de woningen worden nog verder met Staedion uitgewerkt.
Ja, die zijn up-to-date. Mensen wachten met name op een sociale huurwoning.
Ik heb vragen over flexwonen
Ook in onze omgeving (Delft, Midden-Delfland en Lansingerland) zijn er projecten van flexwoningen terug te vinden.
Het verschil t.o.v. permanente bouw is dat flexwoningen kant en klaar uit de fabriek komen. Ze kunnen al gemaakt worden als we nog bezig zijn met het geschikt maken van het terrein.
De woningen vallen binnen de sociale huurgrens (ongeveer 600,- euro).
Andere locaties, waar we binnen de regels van de provincie voor een aantal jaren woningen mogen realiseren, zijn niet direct beschikbaar. Er is door de gemeenteraad besloten om niet aan de groengebieden te komen, dus daardoor is er een beperking waar gebouwd kan worden. Deze locatie aan de Molenweg kan, vooruitlopend op definitieve inrichting, de komende jaren wel worden gebruikt.
In de Groenzoom en het Balijbos zal niet gebouwd worden; ook niet tijdelijk.
Dat kan de gemeente niet garanderen, maar we willen op korte termijn een groep laten toetreden tot de woningmarkt. De wachttijden voor huurwoningen zijn lang. Samen met Staedion denken we na over hergebruik van de flexwoningen op een andere plaats. Iemand die voor een huurwoning ingeschreven staat en een flexwoning krijgt toegewezen, behoudt zijn inschrijvingstermijn. Het is een tijdelijke oplossing.
Ik heb vragen over het communicatie- en participatieproces met de omwonenden
De volgende stap is dat de gemeente met inrichtingsvoorstellen van het gebied terugkomt bij de omwonenden om te bespreken. We verzoeken omwonenden na te denken over de manier waarop ze geïnformeerd willen blijven over dit project (nieuwsbrieven, bijeenkomsten, of op andere wijze?).
De gemeente wil de komende maanden met Staedion rekenen en tekenen, onderzoeken doen, kosten en opbrengsten bepalen. Als er niet direct een haalbare businesscase is, dan kan het traject langer duren. Mocht dit echter geen probleem zijn, dan start mogelijk in de 2e helft van 2024 het bouwrijp maken en eventueel saneren. De woningen worden fabrieksmatig gerealiseerd en zouden halverwege 2025 kunnen worden geplaatst.
De gemeente heeft de verzendlijst naar aanleiding hiervan aangepast.
Binnenkort wordt de planning gemaakt en daarin zal ook het proces rondom de BOPA en vergunning meegenomen worden. Daarover zal transparant worden gecommuniceerd.
Kort na de zomervakantie zullen we enkele inrichtingsvoorstellen met de omwonenden bespreken.
Planschade is bij wet geregeld en kan altijd worden geclaimd.
We zullen de wettelijke planschaderegels volgen.
Er wordt een procedure doorlopen voor een Buitenplanse Omgevingsplan Activiteit (BOPA-procedure). Op het moment dat de procedure wordt gestart, worden omwonenden geïnformeerd en gewezen op de mogelijkheid voor zienswijzen. Ook in de procesplanning zal dit duidelijk worden aangegeven.
Nee, we zullen een BOPA-procedure doorlopen. In het processchema zullen we inzage- en zienswijzen/bezwaarmomenten duidelijk aangeven.