Centrumlijn Zuid

De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft op 21 december 2023 de koopovereenkomst met ontwikkelaar Heijmans getekend voor de bouw van Centrumlijn Zuid. Een plan dat verbindt en waar bewoners zich thuis voelen, met allerlei voorzieningen én de metrohalte Pijnacker-Zuid om de hoek.

Heijmans gaat 200 duurzame, energiezuinige koop- en huurwoningen ontwikkelen en realiseren verdeeld over 4 woonblokken. Woningen in verschillende groottes en prijsklassen, appartementen en eengezinswoningen, huur en koop, voor gezinnen en alleenstaanden. Van dorpse rijwoningen tot statige woningen langs het spoor.

Voorbereidingen gestart

In 2023 zijn er diverse onderzoeken uitgevoerd. Er is groen verwijderd. De bomen langs de Oude Klapwijkseweg zijn behouden. De grond is gesaneerd en voorzien van een nieuwe laag zand zodat het klaar is voor de bouw van de woningen.

Planning

In 2024 werken Heijmans en de gemeente verder aan het ontwerpen van het gebied, de woningen, binnentuinen, groenvoorzieningen en andere benodigde aspecten. Naar verwachting zullen de zichtbare bouwwerkzaamheden begin 2025 starten.

Vragen en antwoorden inloopavond over het tijdelijke parkeerterrein – 3 juli 2024

Op 3 juli 2024 vond een inloopavond plaats over de aanleg van een tijdelijk parkeerterrein in Centrumlijn Zuid. De aanleg is nodig, omdat het Parkeer en Reis (P+R) terrein in Centrumlijn Noord een jaar lang niet kan worden gebruikt door de bouwwerkzaamheden in Centrumlijn Noord.

Als alles volgens planning verloopt, wordt het tijdelijke parkeerterrein vanaf 26 augustus 2024 in gebruik genomen. Na de oplevering van de mobilityhub in Centrumlijn Noord wordt dit tijdelijke parkeerterrein verwijderd. Naar verwachting is dit in september 2025.

Tijdens de inloopavond hebben omwonenden vragen kunnen stellen. Deze zijn op formulieren vastgelegd. We ontvingen ook een vraag per e-mail. Hieronder staan de vragen en antwoorden opgesplitst per onderwerp.

Vragen en opmerkingen:

  • De verkeersdrempels zijn te laag waardoor auto’s nu al te hard rijden. Als het verkeer toeneemt gaat dat voor onveilige situaties zorgen.
  • Wat wordt er fysiek gedaan aan de verkeersveiligheid gezien extra toename verkeersaanbod.
  • Tijdelijke verkeersmaatregelen.
  • Dringend verzoek om de verkeersveiligheid in de Akkerlanden goed in de gaten te houden. Er wonen veel kleine kinderen.
  • Kan het fietsverkeer weer via de wijk richting spoor zoals het altijd was over de (oude) groene kade, zodat kinderen veiliger zonder oversteek van rotonde o.i.d. naar school kunnen via fietspad langs het spoor.
  • Verkeersdrempels. Duidelijk bord voor spelende kinderen. Langzaam rijden.
  • Snelheid Akkerlanden.
  • Verkeersveiligheid rotonde Meent – Enk. Auto’s en fietsers (waaronder schoolgaande kinderen) komen uit een soort dode hoek voor auto’s. Regelmatig bijna aanrijdingen. De verkeersborden zijn correct, maar is extra markering mogelijk? Bijv. lichtjes of reflectoren?
  • Kruispunt Akkerlanden – Oude Klapwijkseweg ligt op een helling met slecht zicht op doorgaand verkeer van rechts. Dit wordt een gevaarlijk kruispunt; misschien spiegel plaatsen?
  • Nieuwe Klapwijkseweg fietspad onoverzichtelijk.
  • Kinderen spelen op Akkerlanden, parkje gevaarlijk bij veel reisverkeer.
  • De drempels zijn veel te laag in de straat wordt 70 km/uur gereden nu 100 auto’s erbij wat wordt er gedaan om de snelheid eruit te halen.
  • Kindjes van 4/5 jaar steken over. Ballen op straat en naar het uitlaatveldje.
  • De verkeersveiligheid is nu al minimaal. De drempels zijn verzakt en veel buurtbewoners rijden hard door de straat. Deze buurtbewoners worden hierop aangesproken en dit kan ook, omdat het bestemmingsverkeer is. Reizigers van de metro zullen minder rekening houden met de buurt waar ze doorheen rijden en ik vrees met grote vrezen dat er ongelukken zullen plaatsvinden waar hoe dan ook (overstekende) kinderen bij betrokken zijn. Ik vraag mij dan ook af, waarom het verkeer niet via de bouwverkeer route naar de parkeerplaats gaat. Mocht dit om wat voor reden dan ook niet mogelijk zijn, dan ben ik benieuwd wat u gaat doen aan de verkeersveiligheid in de straat voordat de parkeerplaats geopend wordt.

Antwoorden:

De gemeente wil station Pijnacker-Zuid bereikbaar houden voor reizigers die met de auto komen. Daarvoor is een tijdelijk P+R terrein nodig. Deze locatie gaan we, ook al is die tijdelijk, goed en veilig inrichten. Daarbij is ons doel uw woonomgeving veilig te houden. De gemeente gaat naar aanleiding van diverse vragen over de verkeersveiligheid een aantal maatregelen te nemen. De ontsluiting van het tijdelijk P+R terrein gaat via rotonde Klapwijkseweg en de Akkerlanden naar de Oude Klapwijkseweg. Op de Akkerlanden gaat de gemeente de volgende maatregelen nemen op het gebied van verkeersveiligheid.

  • De twee verkeersdrempels zijn verzakt. Hierdoor kan de snelheid toenemen door verkeer. Als gemeente willen we dit natuurlijk niet. Daarom zullen we de twee drempels ophogen zodat deze weer voldoen aan de richtlijnen. Ook houden we hiermee de snelheid laag op de Akkerlanden. We zullen dit monitoren en, als het nodig is, extra maatregelen nemen.
  • Op de Akkerlanden plaatsen we de borden ‘denk aan onze kinderen’. Hiermee worden weggebruikers extra alert gemaakt op de aanwezigheid van kinderen die hier spelen en de straat oversteken.
  • In oktober wordt de rotonde Akkerlanden-Klapwijkseweg voorzien van nieuw asfalt en wordt de belijning vernieuwd.
  • Als de nieuwe woonwijk Centrumlijn Zuid klaar is, kan het fietsverkeer vanuit de wijk weer over het Hofpleinpad naar het station.
  • Het verkeer dat gebruik maakt van de P+R mag géén gebruik maken van de route voor het bouwverkeer. De oversteek ligt te dicht bij de tunnel om dit veilig te kunnen doen. Bovendien willen we bouwverkeer en regulier verkeer zoveel mogelijk gescheiden houden.

Vragen en opmerkingen :

  • Graag de verkeersdrukte/veiligheid gedurende het gehele traject monitoren en niet alleen voorafgaand.
  • Zorgt de drukte voor verkeersinfarcten in de wijk?

Antwoorden:

Het gebruik van het P+R terrein is merkbaar. Met name in de ochtend (‘wijk in’ tussen 07:00 en 09:00 uur) en in de avond (‘wijk uit’ tussen 16:00 en 18:00 uur) zal dit het geval zijn. De weg is ooit ontworpen, rekening houdend met de ontwikkeling van 50.000 m2 kantoren. De weg kan het P+R verkeer prima verwerken. We verwachten geen verkeersinfarct in de wijk. De gemeente blijft de situatie in de nieuwe situatie uiteraard in de gaten houden.

Vragen en opmerkingen:

  • Zorgen over parkeergelegenheid in de wijk.
  • Kan het parkeerterrein niet wat meer richting noord worden aangelegd. Mensen hebben een hekel aan lopen dus zullen ze in de wijk gaan parkeren.

Antwoorden:

Er komen ongeveer 100 reguliere P+R-plaatsen en 2 algemene mindervalidenparkeerplaatsen. We verwachten dat dit voldoende is. Wij kunnen niet uitsluiten of verbieden dat een enkele reiziger in de wijk parkeert.

Overige vragen en opmerkingen:

  • Schade aan de woning door extra verkeersaanbod en drempels
  • Hoe zit het met de handhaving
  • Goede bewegwijzering voor bouwverkeer
  • Werkverkeer gaat niet altijd via de juiste weg.
  • Kindjes gaan zeker op het nieuwe P en R terrein spelen!
  • Jammer dat er dus ook al gebouwd gaat worden op CLZ terwijl noord nog niet klaar is.

Antwoorden:

We verwachten niet dat extra verkeer op de Akkerlanden en het P+R terrein tot schade aan bestaande woningen zal leiden. De woningen zijn namelijk op palen gebouwd. Het P+R terrein voorzien van straatverlichting. Daarmee zorgen we dat het terrein ’s ochtends vroeg en in de schemer veilig te gebruiken is. Daarnaast zullen de BOA’s van de gemeente toezicht houden op deze omgeving. Ontstaat er toch overlast, schade of een onveilige situatie? Dan kunnen omwonenden via het Meldpunt Leefomgeving altijd hun verzoek of melding doorgeven.

Wij hebben met de aannemer besproken dat zij de route voor het bouwverkeer moeten volgen. Ook moeten zij de bouwhekken buiten werktijd afsluiten.

Binnen onze gemeente (en daarbuiten) is grote behoefte aan nieuwe woningen. We bouwen op verschillende locaties in onze gemeente om zoveel mogelijk aan die behoefte te voldoen. De bouw van de woningen in Centrumlijn Zuid start in 2025. De eerste woningen worden begin 2027 opgeleverd. Na de zomervakantie verwachten wij het voorlopige ontwerp te kunnen laten zien.

Bent u geïnteresseerd in dit project?

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via verkoopnoordwest@heijmans.nl.