Jaarplannen en -verslagen Rekenkamer

Jaarplan

Jaarlijks stelt de Rekenkamer Pijnacker-Nootdorp een jaarplan op. Hierin vertelt de rekenkamer welke onderzoeken zij wil uitvoeren, welke activiteiten en bijeenkomsten zij organiseert en hoeveel alles mag kosten.

Het jaarplan is een plan op hoofdlijnen. Dat betekent dat de rekenkamer gedurende het jaar de planning verder invult en onderzoeksvragen bij de onderzoeken opstelt.

In 2024 doet de rekenkamer onderzoek naar drie onderwerpen:

  1. De voortgang van de energietransitie in de gemeente. Dit onderzoek is eind 2023 gestart;
  2. Het beleid rond financiële reserves;
  3. Verkeersveiligheid;

Als vierde onderwerp verkent de rekenkamer in de loop van het jaar waar ruimte zit om eventueel nog een onderzoek te starten.

2024 wordt het eerste volledige jaar waarin de rekenkamer zonder raadsleden functioneert. Dat betekent dat de rekenkamer in 2024 bouwt aan een nieuwe relatie met de raad. Een onderdeel daarvan is het klankbordgesprek dat de rekenkamer in het voorjaar voor het eerst zal organiseren.

Bij het instellen van de rekenkamer heeft de gemeenteraad besloten het budget van de rekenkamer te verhogen van €1,- naar €1,30 per inwoner. Door deze verhoging is de rekenkamer in staat om ook in de komende jaren haar ambities waar te maken en goede kwaliteit te kunnen leveren. Praktisch betekent dit dat er in 2024 bijna €75.000 aan budget beschikbaar is. Ruim €50.000 hiervan is bestemd voor onderzoeken, €21.000 voor vergoedingen aan leden en de rest voor overige kosten als het lidmaatschap van de vereniging van rekenkamers.

Lees hier het hele jaarplan.

In 2023 doet de rekenkamer onderzoek naar drie onderwerpen:

  • Afvalbeleid (start in 2022)
  • De invoering van de Wet open overheid
  • Het beleid rond de energietransitie

Verder moet de rekenkamer van samenstelling wijzigen als gevolg van een wetswijziging. In 2023 wordt een voorstel voor nieuwe regels voor de rekenkamer gemaakt. Ook werft de rekenkamer een nieuw lid vanwege het verdwijnen van raadsleden uit de rekenkamer.

Voor 2023 is een bedrag voor de rekenkamer begroot van ruim €56.000. Hiervan is ruim €43.000 beschikbaar voor onderzoeken, wordt ongeveer €11.000 besteed aan vergoedingen voor de leden. Het restbedrag is voor overige kosten, waaronder het lidmaatschap van de vereniging van rekenkamers.

Lees het hele document.

Jaarverslag

Volgens de Gemeentewet moet de rekenkamer jaarlijks vóór 1 april een verslag van haar werkzaamheden opstellen. Wat hierin staat, is niet verder vastgelegd.

In Pijnacker-Nootdorp beschrijft de rekenkamer welke onderzoeken zij heeft uitgevoerd, welke activiteiten zijn georganiseerd en welke ideeën en contacten zijn uitgewisseld. Ook volgt de rekenkamer in haar verslag hoe het staat met de uitvoering van haar aanbevelingen. Gaat dit voorspoedig of juist niet? Is extra actie nodig, bijvoorbeeld een brief aan de gemeenteraad of het college van B&W.

2023 was een overgangsjaar voor de rekenkamer. In juli verdwenen de raadsleden uit de rekenkamer, waarmee deze geheel los kwam van de gemeenteraad. In het najaar is een nieuw lid geworven, zodat er nu vier externe leden in de rekenkamer zitten.

In 2023 heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar:

  • Het afvalbeleid van de gemeente
  • De invoering van de Wet open overheid (Woo)

Daarnaast is aan het einde van het jaar een onderzoek gestart naar de energietransitie. Dit onderzoek loopt door in 2024.

In haar jaarverslag volgt de rekenkamer de uitvoeringen van de aanbevelingen. Van verschillende onderzoeken is de uitvoering van de aanbevelingen goed op weg. Maar van enkele onderzoeken loopt dit minder voorspoedig.

  • Over de onderzoeken over privacy en informatieveiligheid (uit 2018 en 2020) is er weinig met de gemeenteraad gedeeld. In april 2023 is er nieuw beleid opgesteld, echter is daarin niet terug te lezen hoe de aanbevelingen uit de onderzoeken zijn verwerkt;
  • Het college heeft de raad in november geïnformeerd over hoe het beleid rond citymarketing (onderzoek uit 2021) wordt aangepast. De rekenkamer heeft in reactie hierop een brief aan de raad gestuurd over welke elementen uit de aanbevelingen missen in de brief van het college.

In het kader van de overgang van naar een rekenkamer heeft de rekenkamer het budget van de rekenkamer verhoogd. Ook in 2023 was deze verhoging naar rato al van kracht. Een deel van de verhoging is uitgegeven aan onderzoek en aan een extra lid van de rekenkamer. Een ander deel heeft de rekenkamer niet uitgegeven en komt terug in de algemene reserve van de gemeente.

Lees het hele document

In 2022 heeft de rekenkamer (toen nog rekenkamercommissie genoemd) onderzoek gedaan naar:

  • De invoering van de Omgevingswet
  • Digitale dienstverlening door de gemeente
  • Het afvalbeleid

Verder heeft de rekenkamercommissie na de gemeenteraadsverkiezingen kennis gemaakt met alle fracties in de gemeenteraad. Ook is gesproken met de gemeentesecretaris.

Ook is in het jaarverslag gekeken naar de uitvoering van de aanbevelingen. Opviel is dat diverse aanbevelingen, bijvoorbeeld uit het onderzoek privacy en informatieveiligheid, na zo’n twee jaar nog niet voldoende zijn opgevolgd.

Lees het hele document