In verband met technische werkzaamheden is de Digitale Belastingbalie niet beschikbaar. Excuses voor het ongemak.
Ontwerpverkeersbesluit oplaadplaatsen elektrische voertuigen 2026-2030
Vanaf 2 oktober tot en met 13 november 2025 ligt het ontwerpverkeersbesluit ‘Oplaadplaatsen elektrische voertuigen 2026-2030’ ter inzage.
Waar gaat het ontwerpverkeersbesluit over?
De gemeente is van plan om op ongeveer 475 locaties parkeerplaatsen aan te wijzen als toekomstige oplaadplaatsen voor elektrische auto’s. Deze oplaadplaatsen worden pas in gebruik genomen als blijkt dat laadpalen in de buurt intensief worden gebruikt en er extra laadplekken nodig zijn. Tot die tijd blijven de parkeerplaatsen beschikbaar voor algemeen gebruik. Zo groeit het aantal oplaadplaatsen stapsgewijs mee met de laadvraag. Voor locaties waar eind 2030 nog geen laaddienst is gestart, vervalt de reservering automatisch.
Wilt u het ontwerpverkeersbesluit en de oplaadlocaties bekijken?
Het ontwerpverkeersbesluit, de bijlage met plankaarten en het participatieverslag van een eerdere inspraakronde kunt u hieronder downloaden:
U kunt de voorgenomen oplaadlocaties ook bekijken op de digitale plankaart. De officiële bekendmaking van dit ontwerpbesluit is gepubliceerd in het gemeenteblad Pijnacker-Nootdorp 2025, 425369.
Wilt u reageren op het ontwerpverkeersbesluit?
- Bij voorkeur via het digitale inspraakformulier
- Schriftelijk door een brief te sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 1, 2640 AA Pijnacker.
De zienswijze moet de volgende informatie bevatten:- naam en adres van de indiener,
- datum,
- onderwerp “Zienswijze oplaadplaatsen 2026-2030″,
- uw reactie,
- als het van toepassing is: de straatnaam én het nummer van de oplaadlocatie in het ontwerpbesluit.
- Telefonisch via telefoonnummer 14 015. Geef door dat u een mondelinge zienswijze wilt geven en vraag naar het secretariaat van het team Beheer Openbare Ruimte.
Bekijk eerst de vragen en antwoorden
Elektrisch rijden zorgt voor minder CO₂ en minder vieze lucht. Dat is beter voor het klimaat en voor onze gezondheid. Ook helpt het om de doelen van het Klimaatakkoord te halen. Vanaf 2035 mogen er in Europa alleen nog nieuwe auto’s verkocht worden die geen uitstoot hebben. Daarom is het belangrijk dat er genoeg laadpalen zijn. Anders kunnen mensen niet overstappen op elektrisch rijden. Elektrische rijders willen vooral zeker weten dat ze altijd kunnen laden, zonder dat alle laadplekken bezet zijn.
Elektrisch rijden wordt steeds goedkoper, onder andere door nieuwe technieken en lagere kosten per kilometer. Er komen ook steeds meer betaalbare tweedehands elektrische auto’s. In de lease is elektrisch rijden al heel normaal. Door nu genoeg laadpalen te plannen, zorgen we dat mensen straks makkelijk kunnen overstappen. De laadpalen worden niet allemaal tegelijk geplaatst. Dat gebeurt stap voor stap, en alleen als er genoeg vraag is in de buurt. Zo wordt elektrisch rijden de komende jaren voor een steeds grotere groep mensen mogelijk.
De gemeente kiest plekken volgens vaste regels. Belangrijk is dat er binnen 200 meter lopen altijd een laadpaal bereikbaar is. Ook moet er een stroomkabel in de buurt liggen en genoeg ruimte zijn om de laadpaal goed te gebruiken en om veilig langs te kunnen lopen. We kijken niet naar parkeerdruk of persoonlijke voorkeuren. Dat doen we omdat elektrisch rijden snel groeit en iedereen straks een plek moet hebben om te laden, ook mensen zonder eigen oprit. Als we nu niet vooruit plannen, krijgen we later te weinig laadplekken en lange wachttijden.
We snappen dat het vervelend kan zijn als een gewone parkeerplek verandert in een laadplek. Toch is dit nodig om te zorgen dat mensen zonder eigen oprit hun elektrische auto kunnen opladen. Het aantal elektrische auto’s groeit snel, ook door de tweedehandsmarkt en de leasemarkt. Elektrische auto’s nemen de plek in van gewone auto’s, waardoor de parkeerdruk niet veel hoger wordt. Eén laadpaal volstaat bovendien vaak voor meerdere gebruikers op verschillende momenten. Soms betekent dit dat u iets verder moet lopen naar een vrije plek. Dat is niet ideaal, maar elektrische rijders hebben vaak hetzelfde probleem op zoek naar een beschikbare laadplek.
Lege laadplekken lijken misschien overbodig, maar ze zijn nodig om te voorkomen dat elektrische rijders moeten zoeken of niet kunnen laden. Het gebruik van laadpalen is het grootst in de avond en nacht, waardoor bezetting overdag vaak lager is. Bovendien groeit de vraag snel door de opkomst van tweedehands elektrische auto’s en de leasemarkt. Zonder vooruit te plannen, lopen we straks achter de feiten aan en ontstaan er tekorten.
De laadpalen worden door veel verschillende mensen uit de buurt gebruikt. Daarom zorgen we voor een goede spreiding, zodat iedereen makkelijk kan laden. De plekken zijn zorgvuldig gekozen op basis van wat technisch mogelijk is en wat veilig is. Soms lijkt een andere plek beter, maar die voldoet vaak niet aan de vaste eisen voor laadlocaties, zoals kabelafstand, vrije doorgang en verkeersveiligheid.
Nee, soms kiezen we er juist bewust voor om laadpalen bij elkaar te zetten. Zo ontstaat een laadplein, waar mensen meer kans hebben op een laadplek zonder te hoeven zoeken. Dit maakt het netwerk slimmer en zorgt voor minder verkeer dat rondrijdt op zoek naar een vrije plek. De laadpalen worden niet allemaal tegelijk geplaatst, maar stap voor stap en alleen als er genoeg vraag is. Zo zorgen we dat er op tijd genoeg laadplekken zijn als steeds meer mensen elektrisch gaan rijden.
Een laadpaal wordt pas geplaatst als er genoeg vraag is. Dat is het geval wanneer laadpalen in de buurt vaak bezet zijn en mensen te weinig kans hebben om hun auto op te laden. Dit wordt voortdurend gemeten met gebruiksgegevens van bestaande laadpalen. Zo zorgen we dat laadpalen op het juiste moment en op de juiste plek komen, zonder dat ze onnodig ruimte innemen. Tot die tijd blijft de parkeerplaats beschikbaar voor iedereen. Als de laadpaal geplaatst wordt, komt er een verkeersbord dat aangeeft dat de plek alleen gebruikt mag worden door elektrische auto’s die aan het opladen zijn. Plekken die vóór 2030 nog niet zijn ingericht, worden opnieuw bekeken samen met nieuwe locaties die dan nodig zijn. Bewoners kunnen daarover weer hun mening geven via inspraak.
U mag altijd aangeven dat u graag een laadpaal in uw straat wilt. De kans dat er nog extra plekken worden toegevoegd aan het ontwerpbesluit is klein, omdat de gemeente op basis van verwachtingen al heeft gezorgd voor een goede spreiding van laadplekken. Niet elke straat is geschikt, bijvoorbeeld door technische beperkingen of te weinig ruimte. Als u vindt dat er toch een extra locatie nodig is, geef dan duidelijk aan waarom die plek geschikt is voor meerdere mensen in de buurt en voldoende draagvlak heeft. De laadpalen zijn bedoeld voor mensen zonder eigen parkeerplaats en worden alleen geplaatst op openbare grond.
Vervolgprocedure
Na afloop van de zienswijzentermijn stelt het college het verkeersbesluit definitief vast. Daarbij worden de ingediende zienswijzen zorgvuldig afgewogen. Omdat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) wordt gevolgd, is bezwaar niet mogelijk. Alleen belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend, kunnen beroep instellen bij de rechtbank.