Spring naar content

Cliëntondersteuning, onafhankelijk klantadvies

Is het opvoeden van uw kinderen een uitdaging? Is het doen van uw huishouden moeilijk? Heeft u geen werk of heeft u een beperking? Dan kunt u bij de gemeente terecht. Onze collega’s van het sociaal domein staan voor u klaar! Zij weten wat er allemaal kan en hoe u dat voor elkaar krijgt. Zij zullen u zo goed mogelijk helpen met uw vraag. De medewerkers van het sociaal domein zijn iedere werkdag bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur. Kijk op de pagina over de kernteams of bel 14015.

Heeft u behoefte aan onafhankelijk advies of komt u er niet helemaal uit met de gemeente? Dan kunt u ook terecht bij een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Een onafhankelijke cliëntondersteuner helpt u bij het vinden van een antwoord op uw vragen. U kunt bij ze terecht voor informatie, advies en ondersteuning op het gebied van zorg, wonen, werk & inkomen en onderwijs. De cliëntondersteuner heeft verstand van zaken en weet waar u moet zijn. Hij of zij werkt en handelt volledig in uw belang en gaat vertrouwelijk met uw informatie om. Het draait alleen om u! De cliëntondersteuner is gratis. Geen goed gevoel bij uw cliëntondersteuner? Dan mag u om een andere cliënt ondersteuner vragen.

Een cliëntondersteuner:

  • Geeft informatie, advies en ondersteuning op het gebied van zorg, wonen, werk, inkomen en onderwijs.
    • Is goed op de hoogte van de wetten en regels die op uw zorgvraag van toepassing zijn.
    •  Weet wat voor u de mogelijkheden zijn binnen de gemeente Pijnacker-Nootdorp.
    •  Kan u ondersteunen bij het gesprek met uw zorgaanbieder, hulpverlener, de gemeente of het onderwijs.
    •  Kan u adviseren wanneer u er met de gemeente of zorgaanbieders niet uit komt.
    •  Helpt bij uw eerste zorgaanvraag, maar ook wanneer u iets aan bestaande zorg moet of wilt veranderen.
    •  Weet bij welke specialist(en) u terecht kunt.

Heeft u behoefte aan onafhankelijke ondersteuning, dan kunt u terecht bij  MEE of Adviespunt Zorgbelang:

MEE
MEE is gespecialiseerd in het ondersteunen van mensen met een beperking en hun familie, vrienden en andere betrokkenen. MEE is iedere werkdag van 09.00 tot 17.00 uur bereikbaar via telefoonnummer (088) 775 2000 of via de website www.meezhn.nl

Adviespunt Zorgbelang

Adviespunt zorgbelang komt op voor iedereen die zorg nodig heeft. De cliëntondersteuner van Zorgbelang is op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 026 – 384 28 26 of via www.adviespuntzorgbelang.nl.

Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)
Alle (pleeg)kinderen, (pleeg- of groot)ouders en verzorgers die te maken hebben met de jeugdhulp, hebben volgens de Jeugdwet recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Daarvoor kunnen zij terecht bij het AKJ: het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg.

Het kan gebeuren dat u ontevreden bent over de hulp die u krijgt. Als u er niet uitkomt met de hulpverlener van het kernteam, dan kunt u contact opnemen met een vertrouwenspersoon van het AKJ. Het AKJ luistert allereerst naar uw verhaal. Soms helpt dat al. In ieder geval zal de vertrouwenspersoon uw verhaal altijd serieus nemen. De vertrouwenspersoon informeert u over uw rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon u ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met het kernteam.

Contact met AKJ
Op de website van het AKJ vindt u meer informatie en alle contactgegevens. U kunt het AKJ bellen op 088 – 5551000, mailen met info@akj.nl of het contactformulier invullen op de website. U kunt ook chatten met een vertrouwenspersoon. Dat kan van maandag t/m donderdag van 16.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 15.00 tot 17.00 uur.

Vindt u het moeilijk om hulp te vragen aan een onafhankelijke cliënt ondersteuner? Vraag dan hulp aan iemand anders bij het aanvragen van een onafhankelijk cliënt ondersteuner. Denk hierbij aan familie of vrienden, maar ook aan uw huisarts, een zorgaanbieder of een hulpverlener.