Zie ook
Paspoort of identiteitskaart aanvragen, 18 jaar of ouder
Let op: Een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaart is niet mogelijk van dinsdag 24 september 15.30 uur tot maandag 30 september. Op maandag 30 september 2024 komt er een nieuw model van het Nederlandse paspoort en de identiteitskaart. Enkele dagen voor dat overgangsmoment kan de producent geen spoeddocumenten maken. Heeft u eind september een nieuw paspoort of een identiteitskaart nodig? Vraag deze dan op tijd aan!
Het aanvragen en ophalen van een paspoort of identiteitskaart doet u zelf. U doet dit bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Bent u niet woonachtig in Nederland? Dan kunt u uw nieuwe reisdocument aanvragen bij een grensgemeente in Nederland of bij de Nederlandse ambassade in het land waar u woont.
U vraagt een paspoort of identiteitskaart aan door een afspraak te maken.
Let op: de afspraakdatum wordt de nieuwe ingangsdatum van het nieuwe document.
Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij u om op tijd op de afspraak te komen en vóór de afspraak uw (juiste) pasfoto’s in bezit te hebben.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog heeft, ook als ze zijn verlopen.
- 1 pasfoto in kleur die niet ouder is dan 6 maanden. Deze moet voldoen aan de pasfoto-eisen. In onze gemeente kunt u pasfoto’s laten maken bij
- NEBO, winkelcentrum Parade, Lange Baan 7, Nootdorp (015-3619442)
- Expert, winkelcentrum Ackershof, Ackershof 17-18, Pijnacker (015-3692565)
- Primera, winkelcentrum Keijzershof, Hoefbladplein 9, Pijnacker (015-3640433)
- Bruna, winkelcentrum Ackershof, Ackershof 30-32, Pijnacker (015-3614202)
- Uw pinpas. U betaalt direct bij de aanvraag.
- Voor aanvraag 2e paspoort (geldigheid 2 jaar): een brief van de werkgever met doel van de reis of een document waaruit blijkt dat u een aanvraag visum heeft ingediend terwijl u gelijktijdig op reis gaat naar een andere bestemming. Voorwaarden: – uw 1e paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn – uit uw reisgedrag moet blijken of u in aanmerking komt voor een 2e paspoort
- Na 6 werkdagen kunt u het paspoort op afspraak ophalen.
- Spoedaanvraag nodig? Bij aanvragen gedaan voor 14.00 uur kunt u uw document meestal binnen twee werkdagen ophalen. Wij bellen u zodra uw document binnen is. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra.
Let op: in verband met de introductie van een nieuw model paspoort en identiteitskaart per 30 september 2024, kunnen er van dinsdag 24 september 15.30 uur tot maandag 30 september geen spoedaanvragen ingediend worden.
Heeft u uw paspoort of identiteitskaart met spoed nodig? Bel dan met 14015 voor een afspraak.
Bij een spoedaanvraag kunt u uw document meestal binnen twee werkdagen na de aanvraagafspraak ophalen. Wij bellen u zodra uw document binnen is. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra. Let op: Wij kunnen u niet garanderen dat het paspoort of de identiteitskaart op tijd binnen is. Wij zijn afhankelijk van het bedrijf dat de documenten levert. Er is geen bezorgservice mogelijk voor een spoedaanvraag.
Noodpaspoort
Vertrekt u vandaag al? Neem dan contact op met de Koninklijke Marechaussee voor een noodpaspoort.
In uitzonderlijke gevallen, als het voor u niet mogelijk is om naar het gemeentehuis te komen, is het mogelijk om een identiteitskaart aan te vragen met een huisbezoek. Dan komt een medewerker bij u langs om de aanvraag ter plaatse te doen. Wilt u gebruik maken van een huisbezoek? Bel dan 14 015 om hier een afspraak voor te maken. Houd er rekening mee dat u wel zelf een pasfoto moet verzorgen.
Als u alleen reist met uw minderjarige kind (tot 18 jaar), moet u kunnen aantonen dat u toestemming heeft van de andere ouder. Reist u zonder deze toestemming? Dan kan politie en douane dat zien als onttrekking aan het ouderlijk gezag en internationale kinderontvoering. Op de website van de Rijksoverheid kunt u het toestemmingsformulier reizen met minderjarige naar het buitenland downloaden.
De benodigde uittreksels uit de BRP en geboorteakte voor inwoners die ook in onze gemeente geboren zijn kunt u aanvragen bij de gemeente. Zie hiervoor de pagina Uittreksel, afschrift of akte aanvragen.
U maakt gewoon een afspraak. Let op dat u wel aan de voorwaarden voldoet voor een tweede paspoort en de juiste documenten meeneemt. Lees hierover meer op de website van de Rijksoverheid.
Neem dan bij het afhalen uw geldige paspoort of identiteitskaart mee.
Is uw paspoort (bijna) verlopen? U kunt het niet verlengen, u vraagt gewoon een nieuw document aan.
Voor personen vanaf 18 jaar is het paspoort of de Nederlandse identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar blijft een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig. Dit geldt voor documenten die zijn uitgegeven sinds 9 maart 2014.
Wilt u weten tot wanneer uw paspoort of identiteitskaart geldig is? De datum staat op uw reisdocument onder ‘geldig tot’.
Is uw paspoort of identiteitskaart vermist of gestolen? Meld dit dan bij de gemeente via de online verklaring Vermissing reisdocument (log in met DigiD). U hoeft niet naar het gemeentehuis te komen. Wij verwerken in de administratie dat uw paspoort/identiteitskaart vermist is.
Zie voor meer informatie de pagina Paspoort of identiteitskaart vermist of gestolen.