Voorrangsverklaring woningzoekende
Een urgentieverklaring krijgen is alleen mogelijk in specifieke noodgevallen. Het geven van urgentie heeft invloed op de wachttijd van andere woningzoekenden, vandaar dat er strenge regels zijn. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties krijgen mensen voorrang in de regio Haaglanden. De regio Haaglanden bestaat uit de volgende gemeenten: Den Haag, Zoetermeer, Westland, Delft, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar en Midden-Delfland.
Vraag altijd zelf een urgentieverklaring aan!
Op het internet zijn partijen actief die aanbieden om de urgentieverklaring voor u te regelen. Doe dit niet! Deze partijen horen niet bij de woningcorporaties of gemeente. Een aanvraag via een tussenpartij komt uiteindelijk ook bij de gemeente terecht. Deze aanvraag wordt niet sneller behandeld. Wel betaald u extra kosten want u moet de tussenpartij betalen voor het regelen van de aanvraag. Dit bedrag komt bovenop de normale kosten van een aanvraag voor een urgentieverklaring. Wij adviseren u daarom om een aanvraag altijd zelf te doen bij de gemeente.
- u bent starter en heeft geen dringende noodzaak voor zelfstandige huisvesting;
- u heeft een huurschuld en de woningcorporatie heeft (nog) geen aflossingsregeling getroffen;
- er is alleen sprake van een te kleine woning.
- een aanvraagformulier met een schriftelijke verklaring van de reden (bij medische omstandigheden bijvoorbeeld een verklaring van een arts of psycholoog);
- andere bewijsstukken die de aanvraag kunnen ondersteunen;
- de meest recente aanslag inkomensbelasting, of de jaaropgave(n), of een inkomensspecificatie(s) van de werkgever, uitkeringsinstantie of pensioeninstantie, van de aanvrager en meeverhuizende personen;
- de laatste afschriften van alle aanwezige rekeningnummers;
- uw legitimatiebewijs;
- als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft, een afschrift van een geldig verblijfsdocument;
- een kopie van de voorlopige voorziening bij een echtscheiding of een ander rechtsgeldig document waarin de voogdij geregeld is.
De kosten voor de aanvraag zijn: € 67,10