Terug naar het overzicht

Storing op Nederlandse identiteitskaarten uitgegeven tussen 4 januari en 17 maart 2021

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RVIG) heeft gemerkt dat er een storing kan ontstaan bij de chips van indentiteitskaarten met modelnummer 012, afgegeven tussen 4 januari en 17 maart 2021. Het gaat om de inlogfunctie van de ID-kaart, die gebruikt kan worden voor het digitale inloggen. Met de ID-kaart zelf is niets aan de hand.

U kunt de ID-kaart gewoon gebruiken om uzelf te identificeren en binnen Europa te reizen. Als u de inlogfunctie geactiveerd heeft, kan het wel voorkomen dat de ID-kaart niet goed wordt uitgelezen door een documentscanner. Bijvoorbeeld wanneer uw document uitgelezen wordt bij de bank of het ziekenhuis.

Wat kunt u doen?

Heeft u de inlogfunctie nog niet geactiveerd? Dan wordt u verzocht dit niet te doen totdat de RVIG een oplossing heeft voor de storing.

Heeft u de inlogfunctie wel al geactiveerd of moet u deze op korte termijn gebruiken? Dan kunt u gratis uw ID-kaart vervangen tot uiterlijk 1 september 2022. Maak hiervoor een afspraak met ons via 14 015.

Meer informatie

De RVIG schrijft getroffen inwoners zelf aan. Heeft u verdere vragen over deze storing? Veel gestelde vragen en antwoorden kunt u vinden op rvig.nl. Ook kunt u contact opnemen met de Frontoffice van de RVIG via 088- 9001000, of info@rvig.nl.