Terug naar het overzicht

Pas op voor oplichting

Door corona gebruiken we onze mobiel misschien wel meer als ooit om contact te kunnen houden met de buitenwereld. Ook doen we steeds vaker een aankoop via onze mobiele telefoon of laptop. Dit maakt dat we extra vatbaar zijn voor oplichters. Criminelen proberen door oplichting een slaatje te slaan uit de coronacrisis. Het meest voorkomend op dit moment is phishing, spoofing en whatsappfraude. Voorkom dat u in de problemen komt. Deel nooit uw persoonlijke en bankgegevens met derden.

Wat is phishing?

Phishing is een digitale vorm van oplichting. Slachtoffers worden vaak naar een website gelokt. Meestal wordt u gevraagd om in uw mail, whatsapp of sms op een link te klikken. De website achter deze link is geen echte website, maar een kopie. Op deze valse website wordt gevraagd om persoonlijke informatie zoals een inlognaam en wachtwoord of om een betaling te doen. Op deze manier komen criminelen achter belangrijke privégegevens of krijgen ze toegang tot uw bankrekening.

Telefoon-spoofing

Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’ of ‘namaken’. Bij telefoon-spoofing lijkt het erop dat u wordt gebeld vanaf een bestaand telefoonnummer van uw eigen bank. In werkelijkheid gebruiken criminelen software, zodat ze zich voor kunnen doen als medewerker van uw bank. In het gesprek waarvan u denkt dat het uw bank is, vragen ze u om meerdere vertrouwelijke gegevens zoals de pincode van de betaalpas. Hier moet u alert op zijn. Een bank zal u NOOIT om deze gegevens vragen. Wat op dit moment vaak voorkomt is dat deze oplichters beweren dat criminelen ongeoorloofde betalingen vanaf uw bankrekening hebben gedaan en dat al uw bankrekeningen bij de bank daarom niet meer veilig zouden zijn. De oplichter beweert dan dat de saldo’s op uw bankrekeningen zogenaamd ‘veiliggesteld’ moeten worden op ‘kluisrekeningen’ of  ‘veiligheids-rekeningen’ (of variaties hierop) van de bank zelf. Trap hier niet in en bel uw bank.

WhatsApp-fraude

Bij WhatsApp fraude doen criminelen zich vaak voor als een bekende van u. De politie spreekt over ‘vriend-in-noodfraude’. U krijgt via Whatsapp een bericht van een vriend, familielid of andere bekende die zegt dringend financiële hulp nodig te hebben. De bekende zit bijvoorbeeld zogenaamd in het buitenland vast en is zijn geld, telefoon en papieren kwijt. Of hij heeft zijn telefoon per ongeluk in de wasmachine gedaan en kan daarom niet internetbankieren. Deze ‘bekende’ vraagt u om snel geld over te maken. Als u hieraan meewerkt, volgt er vaak een tweede verzoek. Achteraf blijkt het account van deze vriend gehackt te zijn. Het kan ook zijn dat de oplichter een vals account of een nieuw telefoonnummer gebruikte. De echte bekende in kwestie is zich van geen kwaad bewust. Maak dus nooit zomaar geldt over. Bel eerst met deze bekende om er zeker van te zijn dat het verhaal klopt.

Pas ook op voor oplichters die gemeentelijke diensten ‘verkopen’

De laatste tijd komen er bij gemeenten in Nederland steeds vaker klachten binnen van inwoners die zijn opgelicht door websites die zeggen te helpen bij het regelen of aanvragen van zaken bij de gemeente. Het gaat hierbij om websites en online loketten die geld vragen voor het maken van een afspraak bij de gemeente of die u aanbieden om te helpen bij de aanvraag van een uittreksel of akte. Gemeenten werken NIET samen met dergelijke websites en wij adviseren onze inwoners dan ook om hier geen gebruik van te maken. Een afspraak maken bij de gemeente is altijd gratis en u kunt een uittreksel eenvoudig zelf aanvragen.