Terug naar het overzicht

Alleen afspraak voor noodzakelijke aanvragen bij gemeente

Bij het gemeentekantoor zijn de gevolgen van de coronamaatregelen ook zichtbaar. Voor de gezondheid van de inwoners en medewerkers is het alleen nog maar mogelijk om in middag langs te komen voor een afspraak.

Langere wachttijd

Dit betekent dat de agenda’s vol lopen en er een langere wachttijd is dan u van de gemeente gewend bent. Er moeten keuzes gemaakt worden en daarom worden alleen strikt noodzakelijke aanvragen behandeld. Hierbij kunt u denken aan geboorteaangifte, vestigingen vanuit het buitenland en het verzorgen van een geldig legitimatiebewijs. Andere aanvragen worden uitgesteld of kunnen digitaal.

Alleen telefonisch afspraak maken

Het maken van afspraken kan op dit moment alleen telefonisch via het telefoonnummer 14 015. De medewerkers van het Klant Contactcentrum (KCC) kijken samen met u of een afspraak noodzakelijk is. Sommige aanvragen kunnen ook digitaal.

Aanvraag uitstellen

En in andere gevallen vragen zij om uw aanvraag even uit te stellen. Denk bijvoorbeeld aan het verlengen van uw rijbewijs. Na de verloopdatum mag u hier nog negen maanden mee blijven rijden. Het is dus niet noodzakelijk om deze meteen te verlengen. Of heeft u een paspoort maar verloopt uw ID kaart, of andersom? Dan is het niet nodig om één van de twee meteen te verlengen. U kunt zich ook nog met het andere document legitimeren. Door het maken van deze keuzes blijft er ruimte in de agenda’s voor de inwoners waarvan de aanvraag wel prioriteit heeft of niet digitaal kan.

Kijk onder Direct regelen & Informatie of uw aanvraag ook digitaal kan. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met het KCC via het telefoonnummer 14 015.

laptop en notitieblok op een bureau