Spring naar content

Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen

Van harte gefeliciteerd met uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. Voor de invulling van uw dag heeft u veel zaken te regelen. Uw huwelijk of geregistreerd partnerschap regelt u in de gemeente waar u wilt gaan trouwen of uw geregistreerd partnerschap wilt laten registreren.

Is uw huwelijk/geregistreerd partnerschap in een andere gemeente, maar woont u in Pijnacker-Nootdorp? Dan regelt u eventueel alleen de wijziging van uw naamgebruik bij ons.

Vul de huwelijksplanner in en geef de datum aan waarop u zou willen trouwen of uw partnerschap zou willen laten registreren. De huwelijksplanner moet door beide partners ingevuld worden. Nadat wij het formulier hebben ontvangen nemen wij contact met u op. Mochten wij aanvullende gegevens van u nodig hebben dan hoort u dat van ons.

Huwelijksplanner 1

Huwelijksplanner 2

Houd u bij het invullen van de huwelijksplanner in ieder geval de volgende gegevens bij de hand:

  • Uw DigiD inlogcode;
  • Een kopie of duidelijke foto van uw geldige legitimatiebewijs;
  • Een kopie of duidelijke foto van het geldige legitimatiebewijs van iedere getuige;
  • Eventueel documenten uit het buitenland als u een niet-Nederlands nationaliteit heeft.

Wij verzoeken u uw melding minstens acht weken en maximaal één jaar vóór de huwelijksdatum bij ons in te dienen.

Met een geregistreerd partnerschap hebt u dezelfde rechten als mensen die getrouwd zijn. De voorwaarden, kosten en procedure zijn gelijk.

Heeft u plannen om te verhuizen naar het buitenland? Dan adviseren wij u te kiezen voor een huwelijk. Niet alle landen in de wereld erkennen namelijk een geregistreerd partnerschap.  

Verschillen tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap:

  • Voor het beëindigen van een huwelijk moet u altijd naar de rechter (echtscheiding). Een geregistreerd partnerschap kan buiten de rechter om eindigen. Voorwaarde is wel dat u en uw partner het beiden eens zijn en dat er geen minderjarige kinderen zijn.
  • De huwelijksbelofte / het ja-woord: Als u trouwt, geeft u elkaar het ‘ja-woord’. Een geregistreerd partnerschap komt tot stand door de ondertekening van de partnerschapsakte. Een ja-woord is hierbij dus niet nodig (maar mag wel).

U hebt minimaal twee getuigen nodig om te kunnen trouwen. Het maximum aantal getuigen is vier. Alle getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn. Getuigen hoeven niet de Nederlandse nationaliteit te hebben en ook niet in Nederland te wonen.

Wilt u zelf liever geen getuigen meenemen? Dan kunt u gebruik maken van ingehuurde getuigen van de gemeente.

Sinds 1 januari 2018 trouwt u standaard in een beperkte gemeenschap van goederen. Meer informatie over trouwen in beperkte gemeenschap van goederen of het trouwen op huwelijkse voorwaarden vindt u op rijksoverheid.nl en op notaris.nl. U hoeft niet door te geven aan de gemeente of u gaat trouwen in beperkte gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden.

Op dinsdagochtend om 08.30 uur of 09.00 uur kunt u gratis trouwen.

 

Welke ceremonie kiest u?

 

Uitgebreide ceremonie

Eenvoudige
ceremonie

Gratis
ceremonie

Tijdstip

Ma t/m zat in overleg

Ma/di 14.30

Di 08.30 of 09.00

Locatie

Naar keuze

Gemeentekantoor

Gemeentekantoor

Toespraak

Persoonlijk

Standaard met klein persoonlijk tintje

Geen, alleen een kort welkom

Trouw-ambtenaar

Vrije keuze

Toegewezen

Toegewezen

Getuigen

2, 3 of 4 getuigen

2, 3 of 4 getuigen

2 getuigen

Trouwboekje

Optioneel tegen extra betaling

Optioneel tegen extra betaling

Optioneel tegen extra betaling

Muziek bij ceremonie

Mogelijk

Niet mogelijk

Niet mogelijk

Aantal gasten

Naar keuze, afhankelijk van de locatie

Maximaal 20

Geen, alleen 2 getuigen en een fotograaf

In het gemeentekantoor kunt u trouwen in de raadzaal en in een grote vergaderruimte.

U kunt ook trouwen in een externe locatie. Voor de meeste horeca gelegenheden geldt dat deze over de vereiste vergunning beschikken voor een huwelijksceremonie. Deze locaties hoeven niet steeds opnieuw te worden getoetst.

U mag ook een eigen trouwlocatie kiezen. Buiten trouwen is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Uw eigen trouwlocatie moet wel aan bepaalde eisen voldoen. In veel gevallen betekent dit dat de locatie moet worden getoetst op veiligheid en op strijdigheid met de vergunningen die voor deze locatie zijn afgegeven. Hieraan zijn kosten verbonden. De hoogte van deze kosten vindt u onder het kopje ‘ Tarieven huwelijk’.

Om de locatie aan de eisen te laten toetsen heeft u onderstaande formulieren nodig:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van de burgerlijke stand.

Een huwelijk wordt gesloten door een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS).

Op de pagina Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand vindt u de trouwambtenaren die door de gemeente zijn aangewezen en benoemd. Als u een voorkeur heeft voor een bepaalde persoon, dan kunt u dat aangeven in de Huwelijksplanner. Dit geldt overigens alleen bij een uitgebreide ceremonie. Bij een gratis of eenvoudige ceremonie kunt u geen voorkeur aangeven.

U mag ook een eigen trouwambtenaar laten benoemen. Meer informatie hierover vindt u in het product Trouwambtenaar voor 1 dag.

 

Huwelijk/registratie partnerschap ma t/m vrij in het gemeentekantoor

€ 290,00

Eenvoudige huwelijksvoltrekking

€ 197,00

Huwelijk/registratie partnerschap ma t/m vrij (externe locatie)

€ 243,00

Huwelijk/registratie partnerschap op zaterdag (gemeentekantoor)

€ 851,00

Huwelijk/registratie partnerschap op zaterdag (externe locatie)

€ 719,00

Trouwboekje

€ 40,95

Aanvulling trouwboekje (bijschrijving)

€ 13,25

Getuige van de gemeente voor huwelijk/registratie partnerschap, per getuige

€ 42,50

Benoeming externe BABS

€ 149,50

Benoeming externe BABS die in een andere gemeente reeds is benoemd

€ 37,15

Annuleren, verzetten of wijzigen huwelijk

€ 75,75

Toetsen trouwlocatie

€ 150,00