Sluiten
  1. stuur door
  2. bedankt
stuur door

Cliëntondersteuning, onafhankelijk klantadvies

Bent u op zoek naar informatie, advies en/of ondersteuning op het gebied van zorg, wonen, werk & inkomen of onderwijs? Dan kunt u bij de gemeente terecht. Onze mensen van het sociaal domein staan voor u klaar! Zij weten wat er allemaal kan en hoe u dat voor elkaar krijgt.

De medewerkers van het sociaal domein zijn iedere werkdag bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur. Kijk op de pagina over de kernteams of bel 14015.

Heeft u behoefte aan onafhankelijk advies of komt u er niet helemaal uit met de gemeente? Dan kunt u ook terecht bij een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?

Een onafhankelijke cliëntondersteuner helpt u bij het vinden van een antwoord op uw vragen. Hij of zij werkt en handelt volledig in uw belang en gaat vertrouwelijk met uw informatie om. Het draait alleen om u! De cliëntondersteuner is gratis. Geen goed gevoel bij uw cliëntondersteuner? Dan mag u om een andere cliënt ondersteuner vragen.

Aan welke hulp of ondersteuning kunt u denken?

Een cliëntondersteuner:

  • Geeft informatie, advies en ondersteuning op het gebied van zorg, wonen, werk, inkomen en onderwijs
  • Is goed op de hoogte van de wetten en regels die op uw zorgvraag van toepassing zijn
  • Weet wat voor u de mogelijkheden zijn binnen de gemeente Pijnacker-Nootdorp
  • Kan u ondersteunen bij het gesprek met uw zorgaanbieder, hulpverlener, de gemeente of het onderwijs
  • Kan u adviseren wanneer u er met de gemeente of zorgaanbieders niet uit komt
  • Helpt bij uw eerste zorgaanvraag, maar ook wanneer u iets aan bestaande zorg moet of wilt veranderen
  • Weet bij welke specialist(en) u terecht kunt

U bent vrij in uw keuze

Heeft u behoefte aan onafhankelijke ondersteuning, dan kunt u terecht bij MEE of Adviespunt Zorgbelang:

MEE

MEE is iedere werkdag van 09.00 tot 17.00 uur bereikbaar via telefoonnummer (088) 775 2000 of via de website www.meezhn.nl

Zorgbelang

De cliëntondersteuner van Zorgbelang is op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 026 - 384 28 26 of via www.adviespuntzorgbelang.nl.

Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)

Alle (pleeg)kinderen, (pleeg- of groot)ouders en verzorgers die te maken hebben met de jeugdhulp, hebben volgens de Jeugdwet recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Daarvoor kunnen zij terecht bij het AKJ: het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg.

Het kan gebeuren dat u ontevreden bent over de hulp die u krijgt. Als u er niet uitkomt met de hulpverlener van het kernteam, dan kunt u contact opnemen met een vertrouwenspersoon van het AKJ. Het AKJ luistert allereerst naar uw verhaal. Soms helpt dat al. In ieder geval zal de vertrouwenspersoon uw verhaal altijd serieus nemen. De vertrouwenspersoon informeert u over uw rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon u ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met het kernteam.

Contact met AKJ

Op de website van het AKJ vindt u meer informatie en alle contactgegevens. U kunt het AKJ bellen op 088 – 5551000, mailen met info@akj.nl of het contactformulier invullen op de website. U kunt ook chatten met een vertrouwenspersoon. Dat kan van maandag t/m donderdag van 16.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 15.00 tot 17.00 uur.