Evenement organiseren, melding of vergunning

Wilt u een evenement organiseren? Dan kan het zijn dat u een melding moet maken. Soms zult u zelfs een vergunning moeten aanvragen.

Let op: Dien zo vroeg mogelijk een aanvraag in.

Als u een evenement (buurtfeest, barbecue of straatspeeldag) organiseert in de openbare ruimte (straat, stoep of park) dat voor iedereen toegankelijk is.

Wanneer hoeft u geen melding te maken?

U hoeft geen melding te maken als u iets organiseert voor een kleine groep mensen op uw eigen grond. Denk bijvoorbeeld aan een tuinfeest of verjaardag.

  • Een situatieschets welke voldoet aan de eisen van Veiligheidsregio Haaglanden/Brandweer Haaglanden. 
  • Een veiligheidsplan wanneer u een evenementenvergunning aanvraagt. 
  • Indien van toepassing: overzicht van hoeveel dranghekken u nodig heeft (max. 20).
  • Indien van toepassing: afmetingen object(en) (zoals springkussen, tent, podium).
  • DigiD of eHerkenning.

U kunt volstaan met een melding van uw evenement of activiteit als deze voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • het evenement duurt maximaal één dag.
  • Aan het evenement nemen gelijktijdig maximaal 150 personen deel.
  • Het vindt plaats op:
    • Maandag tot en met donderdag tussen 9:00 uur en 23:00 uur; of
    • Vrijdag en zaterdag tussen 9:00 uur en 24:00 uur; of
    • Zondag tussen 13:00 uur en 23:00 uur;
  • Het evenement vind plaats buiten de erkende, nationale feest- of gedenkdagen.
  • Er wordt maximaal één straat afgesloten.
  • De locatie is altijd bereikbaar voor de hulpdiensten.
     

U doet uw melding minimaal 10 werkdagen van tevoren. Kan uw evenement niet doorgaan? Dan krijgt u minimaal 5 dagen van te voren bericht van ons. Hierbij wordt de samenhang van verschillende evenementen rond dezelfde periode meegenomen in de afweging.

Voldoet uw evenement niet aan de voorwaarden voor een melding? Bijvoorbeeld omdat er meer dan 150 deelnemers of bezoekers zijn? Dan moet u hiervoor een vergunning aanvragen. Dat is bijvoorbeeld (meestal) het geval bij een hardloopwedstrijd, braderie, open dag of wijkfeest. Vraag de vergunning op tijd aan. Voor een klein evenement is dit 6 weken en voor een groter evenement is dit 18 weken voor de datum van het evenement.

  • Een melding kost niets.
  • Kosten evenementenvergunning: € 407,75.
    Let op: Een bewonersorganisatie of een stichting hoeft niet te betalen voor de aanvraag van een evenementenvergunning. Het kan vervolgens wel zijn dat je voor bepaalde ontheffingen moet betalen, zoals geluid of verkeer.
  • Stroom bij een evenement (220 Volt): € 5,70.
  • Krachtstroom bij een evenement (380 Volt): € 11,50.
  • Waterverbruik, per dag of een gedeelte van de dag € 2,30.
  • Water bij een circus of kermis: € 11,50.