Succesvol Jaarevent Greenport Westland-Oostland

De tuinbouw moet zich nóg meer richten op de stedelijke bevolking van grote West-Europese steden. Dat was de belangrijkste boodschap van de sprekers tijdens het Jaarevent van Greenport Westland-Oostland. De bijeenkomst bij Anthura in Bleiswijk trok ruim 200 bezoekers en had als thema 'Op stoom naar Greenport 2020'.

Greenport Westland-Oostland (GreenportWO) is het regionale samenwerkingsverband tussen overheid, bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en kennisinstellingen. Ondernemers hebben daarbij de regie: zij bepalen welke onderwerpen en thema's relevant zijn voor de toekomst van de sector. GreenportWO onderzoekt vervolgens op welke manier het beste kan worden gewerkt aan het realiseren van die toekomst.

Cross-overs en hightech

Keynote speaker van de bijeenkomst was Maarten Steinbuch, hoogleraar in robotica aan de TU Eindhoven en actief partner van de Brainport. Volgens Steinbuch bieden cross-overs, hightech en robots veel mogelijkheden voor de tuinbouw. Ondernemers in de tuinbouw moeten zich daar bewuster van zijn, vertelde hij.

Steinbuch adviseerde ondernemers bovendien collega's en kennisinstellingen te benaderen.

"Zie collegabedrijven als collega's, niet als concurrent. Breng samen je bedrijf een stapje hoger."

Ook zouden ondernemers bij hun toekomstplannen meer moeten luisteren naar jongeren in hun bedrijf.

"Prikkel ze jou de creativiteit te geven die je al verloren bent."

'Feeding the Mega-cities'

CEO Martin van Gogh van Hoogendoorn Growth Management presenteerde zijn visie op de toekomst van het tuinbouwcluster: 'Feeding and Greening the Mega-cities'. Volgens Van Gogh moet het cluster zich niet meer richten op het 'verslepen' van producten. Dat is geen duurzame toekomst. De focus moet liggen op de stedelijke bevolking.

Daarbij moet het Zuid-Hollandse tuinbouwcluster volgens Van Gogh drie strategieën tegelijk uitvoeren: wereldwijd nummer 1 in tuinbouwkennis op het gebied van voeding, gezondheid, plantinhoudstoffen en technische systemen; oplossingen bedenken om West-Europese steden te voorzien van voeding, gezondheid en welbevinden; het internationaal vermarkten en verkopen van die oplossingen.

Marketing, Energie en Logistiek

Tijdens het Jaarevent waren tafelgesprekken over de thema's Marketing, Energie en Logistiek. Deskundigen en betrokkenen discussieerden onder leiding van dagvoorzitter Marijke Roskam (bekend van BNR) over welke stappen de Greenport moet zetten voor een gezonde en duurzame toekomst. Samenwerking was bij alle thema's het credo. "Er is in de agrologistiek veel meer eenheid en regie nodig", vertelde Coen Meijeraan van Royal FloraHolland en GreenportWO.

"Er is in de agrologistiek veel meer eenheid en regie nodig"

vertelde Coen Meijeraan van Royal FloraHolland en GreenportWO.

De Nederlandse tuinbouw zou trotser op zichzelf moeten zijn, en die trots moeten uitdragen, bleek tijdens het tafelgesprek over Marketing.

"Je moet poetsen, en er daarna flink over vertellen."

aldus wethouder Maarten Struijvenberg van de gemeente Rotterdam en bestuurslid van GreenportWO. Bij het gesprek over Energie ging het onder meer over wegen die stroom opleveren en over de mogelijkheden van geothermie. Maya van der Steenhoven van het Programmabureau Warmte Koude Zuid Holland:

"De tuinbouw in Zuid-Holland is de energiebuffer van de toekomst."

Vertrouwen

Voorzitter Adri Bom-Lemstra roemde tijdens haar openingswoord de kracht van het regionale tuinbouwcluster.

"Ik heb het vertrouwen dat dit krachtige cluster hier blijft. Dat we wereldkamioen kennis kunnen worden en de wereld oplossingen kunnen bieden op het terrein van 'voeding en groening'."

Dat vraagt om samenwerking, zo beëindigde programmamanager Jolanda Heistek de bijeenkomst.

"Een succesvolle Greenport kunnen we alleen samen realiseren. We moeten elkaar dus opzoeken en samen de versnelling zoeken."