Meer metro's in de spits en een keerspoor voor metrolijn E

Er gaan meer metro’s rijden tussen Pijnacker-Zuid en Rotterdam in de spits. Dat heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag besloten. Om dit mogelijk te maken wordt een keerspoor mét geluidwerende maatregelen aangelegd ter hoogte van de wijk Koningshof in Pijnacker.

RandstadRail

Na bespreking van het keerspoor in de raad van Pijnacker-Nootdorp, start de RET eind deze maand met de uitwerkingsfase van het project. De uitwerkingsfase duurt naar verwachting 2 jaar. De gemeente en inwoners worden hierbij betrokken. Voornamelijk bij het onderwerp geluidswerende maatregelen.

Waarom is een keervoorziening nodig?

Een keervoorziening is noodzakelijk om de drukte in de spits tussen Rotterdam en Pijnacker-Zuid nu en in de toekomst aan te kunnen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Metropoolregio samen met de gemeenten Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland naar alle mogelijke opties om de capaciteit van de E-lijn te vergroten.
De conclusie was dat een keervoorziening nodig is ten noorden van Pijnacker Zuid om extra metro’s te kunnen laten rijden.

Wat is een keervoorziening precies?

Een keervoorziening bestaat uit een opstelspoor naast het doorgaande spoor. Via dit spoor kan de metro terugrijden naar het beginpunt. Een keervoorziening bij Kraaienburg krijgt een opstelspoor aan de kant van de Klapwijkseweg. Hierdoor is het mogelijk om tussen Rotterdam en Pijnacker-Zuid in de spits met 12 in plaats van 6 metro’s per uur te rijden.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u terecht bij Angela Lie vie telefoonnummer 14 015 of e-mail a.lie@pijnacker-nootdorp.nl