Hoeve Biesland wint Ondernemersprijs 2016, Belofteprijs voor Zorgkwekerij Bloei

De grote winnaars van de Ondernemersprijs Pijnacker-Nootdorp 2016 zijn Hoeve Biesland en Zorgkwekerij Bloei. “Ondernemers die zich met hart en ziel bezighouden met duurzaamheid en toekomstige ontwikkelingen; een voorbeeld voor anderen”, sprak wethouder Van Egmond de zaal vol ondernemers toe bij de feestelijke uitreiking van de Ondernemersprijs op 9 november.

Hoeve Biesland winnaar Ondernemersprijs 2016

Hoeve Biesland is het ultieme voorbeeld van een ‘Ondernemer van de toekomst’, het thema van dit jaar. Daarbij lette de jury op punten als duurzaamheid, ambities, creatief en innovatief ondernemerschap én de sociale toegevoegde waarde.

Belofteprijs voor Zorgkwekerij Bloei

Nieuw was de verkiezing van de Belofteprijs, een publieksprijs, waarbij Zorgkwekerij Bloei bijna 50% van de stemmen wist binnen te halen. Een starter vol ambities.

foto's: Cok van den Berg fotografie

Ondernemers van groot belang voor toekomst

Wethouder van Egmond vergat ook de andere genomineerden niet:

"Twee winnaars én vier fantastische genomineerden die allen van groot belang zijn voor de toekomstige ontwikkelingen in onze gemeente."

De beide winnaars ontvingen uit handen van burgemeester Ravestein de eervolle bokaal. Daarnaast ontvingen alle genomineerden een professionele bedrijfspromotiefilm; een digitaal visitekaartje.

Prijsuitreiking gemist? Bekijk de avond terug op YouTube.

Juryrapport en promotiefilms

Hieronder een korte toelichting op de genomineerde bedrijven, de overwegingen van de jury en de bedrijfspromo’s.

Winnaar Ondernemersprijs: Hoeve Biesland

Hoeve Biesland van Jan en Mieke Duijndam is een biodynamisch kringloop bedrijf dat staat voor natuur, voedselproductie en maatschappelijke betrokkenheid. Hoeve Biesland is constant in ontwikkeling. Gewerkt wordt aan een compleet verscentrum met onder meer een bakkerij, slagerij, groente- en moestuin, kook-juf, zuivelboer en verswinkel. Het bedrijf is een coöperatie van ondernemers, waar ook dochter Linda deel van uitmaakt. Dertig procent van het werk wordt gedaan door ‘hulpboeren’. Bijzonder is ook de koeientuin waar de koeien zelf werken aan het composteren. Het bedrijf streeft ernaar volledig energieneutraal te werken met zonne-energie en aardwarmte.

De jury is onder de indruk van de revolutionaire aanpak, zoals de koeientuin en Lely de voederrobot, de inzet van de vele zorgboeren en de productie en verkoop van eerlijke en natuurlijke producten. Jan is authentiek; een man met een missie en oog voor zijn omgeving. Zijn aanpak is uniek, ook criticasters krijgt hij mee. Hij durft het gesprek aan te gaan en is in staat draagvlak te verkrijgen voor zijn plannen. Bijzonder is hoe Jan en Mieke Duijndam Hoeve Biesland op de kaart hebben gezet als groene oase midden in de Randstad.

Promotiefilm Hoeve Biesland

Goodstore

Goodstore verkoopt via meer dan 60 webshops decoratieve bedrijfs- en consumentenproducten die de naam dragen van het product dat ermee gemoeid is. Het bedrijf bestaat 10 jaar en wordt geleid door vader André en zoon Remco Oosterlaken. Het bedrijf werkt milieubewust en is sterk maatschappelijk en lokaal betrokken. Vernieuwende ondernemers die laten zien hoe je met duurzaam en creatief denken en personeelsbeleid een sociale toegevoegde waarde kan bieden die alleen maar voordelen biedt voor iedereen op de langere termijn.

De jury heeft bewondering voor de enorme groeipotentie van het bedrijf en de professionele aanpak op het gebied van marketing, verkoop en presentatie van producten. Bijzonder is ook de combinatie van webwinkels naast eigen ontwerp, ontwikkeling en ambachtelijke productie. Goodstore gelooft in zijn personeel, waarbij niet de diploma’s maar de motivatie en potentie leidend is.

Bedrijfspromotiefilm Goodstore

K.A. van Daalen

K.A. van Daalen is een familiebedrijf uit Pijnacker en sinds 1962 gespecialiseerd in verhuur van grondverzetmachines en aanneming van cultuurtechnische werken. Sinds 2011 zijn Arjan en Peter van Daalen als derde generatie aan het bewind en realiseren intussen een omzetstijging van zo’n twintig procent per jaar. Het bedrijf is actief in grondzuigtechniek, een nieuwe moderne techniek die beschadigingen voorkomt aan boomwortels, kabels en leidingen. Vernieuwend in het gebruik van nieuwe media, huisstijl en een geavanceerd administratiesysteem. Ook sterk op het gebied van arbeidsparticipatie, onderwijs en in diverse sociale en lokale maatschappelijke initiatieven.

Wat de jury met name opvalt is de manier waarop Arjan en Peter er in zijn geslaagd om in moeilijke cisisjaren te komen tot een succesvolle bedrijfsovername en modernisering. Bewonderenswaardig is de aandacht voor uitstraling en kwaliteit, en hoe het bedrijf zich weet te onderscheiden van haar branchegenoten door te investeren in nieuwe ontwikkelingen zoals grondzuigmachines.

Bedrijfspromotiefilm K.A. van Daalen

Belofteprijs

De Belofteprijs is bestemd voor starters en startups. De jury heeft een eerste selectie gemaakt aan de hand van pitches. Alle deelnemers waren stuk voor stuk inspirerend en gaven op geheel eigen wijze invulling aan het beeld van ‘ondernemer van de toekomst’. De drie finalisten moesten daarna zelf aan de slag om de meeste stemmen binnen te halen. Als steuntje in de rug mochten ze een professionele videopitch laten opnemen bij Tjapko Media.

Winnen of niet, alle drie de finalisten krijgen een gratis deelname aan de Discovery Day aangeboden. Op deze dag leren de deelnemers wie je klanten zijn, waar ze zitten en hoe je een verdienmodel kan opbouwen. De basis van een potentieel bedrijfsplan.

Winnaar Belofteprijs: Zorgkwekerij Bloei

Zorgkwekerij Bloei biedt kleinschalig kleurrijke en passende dagbesteding aan voor mensen met een (verstandelijke) beperking en voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De deelnemers van zorgkwekerij Bloei worden hulpkwekers genoemd. Zorgkwekerij Bloei is gevestigd in de orchideeënkwekerij NewCo Orchids aan de Europalaan te Pijnacker.

Videopitch Zorgkwekerij Bloei

Ommekantje

Lunch- en koffiebar Ommekantje in Pijnacker is in april geopend. Het heeft een moderne en eigentijdse uitstraling, en maak veel gebruik van nieuwe media. Er wordt specialtykoffie geserveerd door een ervaren barista, naast heerlijke broodjes en huisgemaakte taarten. Veelal van lokale en regionale leveranciers. Het Ommekantje zoekt actief samenwerking met lokale ondernemers en is een aanwinst voor het centrum van Pijnacker.

Videopitch Ommekantje

Bezorggroente.nl

Bezorggroente.nl is regionaal de schakel tussen teler en consument. Het bedrijf levert dagverse streekproducten zoals groente en fruit aan particulieren, horeca en supermarkten. Ze bezorgt bovendien aan huis en bij bedrijven. Met de slogan: ‘Wees loyaal, koop lokaal’ heeft Bezorggroente.nl een gat in de lokale markt gevonden.

Videopitch Bezorggroente.nl