Sluiten
  1. stuur door
  2. bedankt
stuur door

Voorkom slapen achter het stuur

Wie met de auto op vakantie gaat of terug naar huis reist, moet goed uitgerust vertrekken.

Zo lijkt knikkebollen onschuldig, maar is het in feite levensgevaarlijk. Vermoeide automobilisten hebben minder reactievermogen, schatten situaties niet goed in en nemen verkeerde beslissingen. Automobilisten die vermoeid achter het stuur zitten, heten slaaprijders.

Signalen

Herhaaldelijk geeuwen is een duidelijk signaal van vermoeidheid. Het betekent dat u de weg af moet om uit te rusten. Concentratieverlies, rijden met onregelmatige snelheid en moeite om binnen de lijnen te rijden, zijn andere symptomen. Bij zware oogleden en knikkebollen bent u eigenlijk al te laat: u bent dan al bijna in slaap gevallen.

Tips

De volgende tips helpen u om slaaprijden te voorkomen:

voor vertrek

  • Houd bij de planning van uw rit rekening met voldoende pauze.
  • Zorg voor voldoende nachtrust. Slaap minimaal zes uur, voor lange ritten acht uur.
  • Wees matig met drank. Alcohol zorgt voor een slechte nachtrust.
  • Rijd zo min mogelijk ’s nachts, dan bent u van nature minder alert.

Onderweg

  • Twee uur rijden, kwartiertje rust.
  • Zoek een veilige parkeerplaats bij symptomen van vermoeidheid en rust uit. Kort slapen (maximaal 30 minuten) is de beste manier om uit te rusten.
  • Houd het koel in de auto. Warmte en roken in de auto maken slaperig.
  • Wissel regelmatig van bestuurder als dat kan.
  • Eet en drink regelmatig licht verteerbare, kleine hoeveelheden. Een volle maag maakt slaperig.