Sluiten
  1. stuur door
  2. bedankt
stuur door

Ik mis iemand na een ramp. Wat moet ik doen?

Mist u iemand na een ramp of crisis? Lukt het u niet om met deze persoon in contact te komen en maakt u zich zorgen? Dan kunt u een beroep doen op het verwantencontactsysteem van de overheid.

Het verwantencontactsysteem wordt na een ramp met doden en vermisten geactiveerd. Er wordt een website en een landelijk telefoonnummer opengesteld waar men de vermissing of de status veilig kan melden bij een call-centre. Dit nummer en de website worden bekend gemaakt in de media en op de site van de gemeente.

Hoe werkt dit?

De procedure is eenvoudig. U meldt de vermissing via de website of telefonisch bij het call-centrum. Mensen die gewond zijn geraakt of overleden, worden door de hulpdiensten of ziekenhuizen aangemeld in het systeem. Het kan ook zijn dat de personen die als vermist te boek staan, zich zelf melden in het systeem. Als er een match is tussen vermist en aangemeld, zal een medewerker of de politie contact opnemen met de melders om te vertellen waar de vermiste persoon is en hoe het met hem of haar is.

Dit systeem kan snel werken. Het kan wel langer duren voordat de identiteit van een slachtoffer is vastgesteld. Gaat het langer dan 8 uur duren dan ontvangt de melder een voortgangsbericht vanuit het verwantencontactsysteem. Duurt het echter langer dan 24 uur, dan krijgt men een contactpersoon toegewezen, die de betrokkenen periodiek informeert.

Het is belangrijk dat u het eerst zelf probeert en pas als dat niet lukt of kan, meldt u zich bij verwantencontactsysteem. Het is ook belangrijk dat u zich als veilig aanmeldt als blijkt dat men naar u op zoek is.
De website en het landelijk telefoonnummer worden tijdens de ramp bekend gemaakt, omdat het verwantencontactsysteem een organisatie is die pas bij een ramp in actie komt.

Icoon Verwantencontact